Tack för att ni finns!

Det är inte vanligt att man kanske längtar till ett möte på ungdomsmottagningen, men varje gång jag är där blir jag så glad för att gynekologerna/barnmorskorna alltid är så otroligt snälla! Jag känner mig 100 % trygg där och tycker inte att någonting är pinsamt.

Alla saker man undrar över eller har problem med är inget konstigt för dem och de har alltid en bra och oftast lugnande förklaring. När jag är där känner jag att jag kan berätta i stort sett vad som helst för den som tar hand om mig, trots att det kan vara olika personer varje gång. Stämningen är avslappnad och vänskaplig.


Jag vet att det finns så många tjejer och killar som känner oro över någonting eller undrar över någonting intimt, men inte vågar fråga någon om råd. Visst, man kan alltid leta på Internet på forum eller liknande, men ingenting gör en så trygg som att få ett säkert svar, goda råd eller stöd från någon som kan titta på dig som individ.

Man vill nog inte prata med sina föräldrar om sina intima problem, så det är klart att man kan prata med sina nära vänner som kan ge stöd, men utöver det är det skönt att kunna tala med någon som har kunskap och förstår din situation ur ett fysiskt och psykiskt perspektiv.

Det är kanske vanligare att gå till ungdomsmottagningen när man har en partner, men inget hindrar från att gå dit om man är solo, en ungdomsmottagning är ju inte bara till för att kolla in så att allt ser rätt ut på utsidan, utan man kan även gå dit om man har frågor eller funderingar, eller om man känner sig nedstämd eller deprimerad - det finns utbildade kuratorer.

Jag tycker att alla någon gång i tonåren skulle ta kontakt med sin ungdomsmottagning eller kurator, för det känns så skönt att veta att någon bryr sig om hur man mår och kan hjälpa dig på ena eller andra sättet.

Underskatta inte din ungdomsmottagning,
tack alla söta gynekologer för att ni finns! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0